Škodlivé vzorce je potřeba opracovávat z několika stran

Všechno, co nás v životě trápí nebo omezuje má svou vnitřní příčinu v naší psychice, většinou ale nejen jednu A tak většinou nestačí přijít na jednu příčinu a tu jednorázově ošetřit Nakreslete si mapu problému Například ŽÁRLIVOST = tedy strach z opuštění či zhoršení svého postavení, zejména v citové oblasti Najděte všechna témata, která se k vaší žárlivosti pojí a co nejvíc přesvědčení, například: 1) OPUŠTĚNÍ Možné příčiny: Opuštění mámou – praktiky v klasické porodnici, jesle, brzký odchod mámy do práce dřív než ve třech letech, smrt mámy… V dospělosti pak můžeme mít stálou, neodůvodněnou obavu, že nás druzí opustí. Přesvědčení: Nikdo tu pro mě není. Až budu nejvíc potřebovat, budu sám. Bojím se být sám. Nesnáším samotu… 2) SROVNÁVÁNÍ SE Možné příčiny: Například mladší sourozenec a něha, kterou mu máma projevovala, nadržování sourozenci nebo jeho vyzdvihování, máma dávala přednost přátelům nebo novému partnerovi, táta dával přednost práci… V dospělosti se pak třeba stále srovnáváte s kolegyněmi partnera, s ženami či muži okolo, s vlastními kolegy… protože i šéf se může stát projekcí rodiče. Přesvědčení: Ostatní jsou lepší než já. (u převrácených strategií přežití taky: Já jsem lepší než ostatní.) Všichni vidí, že jsem ubohý. Jsem nezajímavý… 3) NEDOSTATEK HOJNOSTI Možné příčiny: Velmi se pojí k tématu opuštění i zanedbání, viz výše. Jde vlastně o strádání dotekové, citové, nedostatek očního kontaktu, nedostatek stimulů, neporozumění potřebám dítěte a poskytování něčeho jiného, než co potřebuje. Náš dospělý mozek si pak často tato vytěsněná témata převede na finanční měnu, takže pokud máte stálý strach o dostatek financí, může to být způsobeno nedostatkem hojnosti kontaktu s mámou. Přesvědčení: Ostatním není příjemné se mnou být. Mám divná přání a touhy. Nikdy nebudu mít tolik peněz, kolik potřebuji… 4) HYPERAKTIVITA NEBO APATIE Možné příčiny: Pokud bylo možné se k rodičům přiblížit užitečnou nebo zajímavou aktivitou (anebo jsem v to alespoň uvěřil), můžu být hyperaktivní. Pokud nefungovalo nic anebo fungovalo potlačení se, mohu sklouznout až do apatie. Přesvědčení: Musím na sobě stále pracovat, musím stále vydělávat peníze, musím se stále vylepšovat, musím být úspěšný, užitečný, obdivuhodný, zajímavý… Když bych zastavil, ostatní se ode mě odvrátí. Když bych zastavil, stane se něco strašného. Když bych zastavil, nebude nic. Když bych zastavil, všechno, co jsem získal, zmizí, všechno padne. Stejně o mně nebudou mít zájem. K čemu to je, o něco se snažit? … A teď si představte, že jste si nenakreslili mapu tématu a jen se snažíte pracovat s myšlenkou, že máma bratra neměla raději, že byl jen malý, a tak o něj dočasně pečovala víc Pokud si nezvědomíte víc souvislostí, víc původních příčin zranění, nebudete si umět odpustit podvědomý děs, když váš partner na pár dnů sám odjede na hory (To se přece nevztahuje k bratrovi!) Budete se za své pocity stydět anebo naopak přenášet vinu na partnera Anebo třeba nebudete vědět, že vaše hyperaktivita vás, kromě krátkých chvil uklidnění a uspokojení, naopak stále dostává do kontaktu s tématem opuštění - je totiž ve vašem mozku úzce napojena na toto téma, a tak vás vaše strategie přežití zároveň neustále retraumatizuje a připravuje o energii - nejede totiž na podvozku klidu, radosti a zralé seberealizace, ale frčí na podvozku dětského zoufalství a boje o život Takže řešením není pracovat ještě víc anebo si občas zajet na dovolenou, ale změnit svá přesvědčení, třeba na: Vždy tu budou kolem mně mí lidi, jsme pevně spojení, patříme k sobě. Když natáhnu ruku, vždycky mě někdo obejme, pomůže mi. Když dělám jen to, co miluju a klidným tempem, šířím kolem sebe pohodu, která lidi přitahuje. Moje osobní hodnota existuje sama o sobě, bez souvislosti s penězi a výkony. Čtěte si knihy o potřebách malých dětí, abyste aspoň tušili, co se ve vás odehrávalo v době, kdy se pokládaly základy vaší osobnosti Kreslete si mapy původních příčin, dnešních spouštěčů, negativních přesvědčení a pracujte na nich průběžně Opracovávejte jednotlivé pocity a věty přesvědčení a skládejte ty nové, pozitivní do větších celků I já to tak dělám, v práci se sebou i na svých kurzech Když se naučíte pár metod, jak vybít ze vzorce náboj a hloubkově proměnit přesvědčení, které ve vás zamrzlo před mnoha a mnoha lety, přestanou vaše problémy stagnovat Namísto: To je tak těžké… nebo nevím, co s tím… vše je zbytečné … musím to vydržet… musím odejít… musím zůstat… je to na dlouho … se naučíte témata rychle opracovávat z několika stran Postihnout hned několik rovin problému, několik emocí, několik negativních přesvědčení, vytýčit akční kroky A stane se pro vás normálním, že do pár týdnů se promění situace, která stagnovala léta nebo celý život

Iveta www.ivetahavlova.cz Bezplatné ukázkové setkání hloubkového transformačního kurzu Zralá komunikace se koná online 19. ledna, 17 - 20h. Případné přihlášky poprosím na ivetahavlova@seznam.cz

113Jan Machacek, Lena Paulasová a 111 dalším 3 komentáře 28 sdílení

Výjiměčně dobré čtení