Dokud nemám dost pro sebe, nemám nic pro tebe
Čím více najdeme zdroj sami v sobě,
tím víc pozornosti a energie
můžeme sdílet i s druhým
Znám lidi, jejichž materiální podmínky
a celkový pocit bezpečí v dětství byly takové,
že v průběhu dne stále aktivně zaměřují svou pozornost na to,
jestli nemají hlad nebo žízeň,
na to, jak se emočně cítí a jak se ochránit před druhými,
či věnují úzkostnou pozornost svým tělesným pocitům
a obírají se myšlenkami na nemoc
Anebo plní, bez dechu a strojově přesně, všechny své povinnosti
...
Pak jsou třeba lidé, kteří byli v dětství odtrženi od matky
či sice žili vedle matky, ale v citovém nenaplnění
Ti se zase v rozsahu nepřirozeném pro zdravého dospělého
obírají myšlenkami na velkou lásku
Na vše stravující nekonečné milování, kdy jeden s druhým splyne,
všechno zmizí, zůstane jen tato požehnaná chvíle, ty a já,
kdy, zalykajíc se štěstím, budu líbat nohu
nebo kousek bříška milované
Touží po symbióze s druhým
Bez druhého nejsou celí, celiství
Chodí po světě se svou neodstřiženou pupeční šňůrou,
smutní, ztracení a hladoví
...
Každý z nás má občas tyto myšlenky a mánie,
ale lidem s příslušným dětským zraněním
tyto záležitosti vyplňují duševní obzor
- s menšími euforickými přestávkami -
po celý život
...
Je jasné, že pokud je člověk takto silně obrácen dovnitř
ke svým potřebám, planoucím na plátně jejich duševního života
jako černé slunce,
nemá příliš prostoru pro to, vnímat, co potřebuje druhý
Že má taky hlad a žízeň
Že se taky bojí
Že se nemůže zaobírat jeho zdravím, protože má vlastní
životní náplň
Že se cítí lépe ve větší vzdálenosti a nechce být stále k dispozici
na telefonu, u stolu a na loži
...
Jediné, po čem touží, oč usiluje, je naplnění jeho potřeby
a, ač sám trpí,
stává se tím necitlivým, někdy až krutým
Slepým k potřebám druhého
Neschopným vnímat potřebu druhého
- protikladnou k té jeho -
jako stejně naléhavou
...
Subjektivně se často nejhůř cítí ti,
kteří potřebují k uspokojení své potřeby asistenci druhého
Ten, který jen potřebuje spoustu času,
aby mohl udržovat svůj strojový režim stran
jídla a různých rituálů, které mu zajišťují pocit bezpečí,
si totiž často vystačí sám
(byť pak už nemá prostor, energii a pozornost pro druhého)
To člověk, který potřebuje splývat s druhým
či vyžaduje jeho stálou pozornost a asistenci u jeho rituálů,
musí vynaložit veškerou svou energii
na zajištění si druhého, svého externího zdroje
Vše ostatní vedle toho bledne
Povinnosti jsou zanedbávány, péče o sebe je nedůležitá,
vlastní děti ztrácejí na významu
- záchrana života tkví v přitažení druhého
do požadované vzdálenosti
Což je ale mimo jeho kontrolu, člověk není křeslo
...
Jen pokud dospějeme a naše potřeby budou v míru,
poklidu a bezpečí uspokojovány převážně našimi silami
Pokud budeme čerpat radost a naplnění z mnoha zdrojů
(prožívání svého těla, tvořivosti, přátelství, kontaktu s přírodou)
Pokud se zbavíme obsesí a nutkání...
můžeme žít partnerské vztahy,
které už nebudou plné neuspokojení a dramat
Vztahy, ve kterých budeme mít dost prostoru a chuti
vnímat i potřeby druhého
Lehce se přizpůsobit jeden druhému
anebo se v míru rozejít
Iveta Havlová
www.ivetahavlova.cz