Ve skutečnosti všichni milujeme lidi
Jsme savci a naše psychika je nastavena
na život ve skupině
Laskavá tvář blízkého člověka
a vlastně letmý úsměv vyslaný k nám
jakýmkoliv člověkem,
je pro naši psychiku pohlazením,
potvrzením bezpečí a přináležení
Přichází uvolnění a vyplavují se
„hormony štěstí“
...
Být trvale šťasten bez
- aspoň psychického -
napojení na pár blízkých lidí,
je tedy pro nás lidi těžké
Můžeme se sice pokusit přivodit si
pocit bezpečí například penězi
(ekvivalentem bezpečí ve smyslu péče
– jídlo, bydlení, dokonce masáž apod.,
a i určité moci),
ale touha přináležet k partnerovi
a ke skupině na super bezpečné
citové úrovni,
tím saturována není
...
Ještě naši nedávní předkové spali
přituleni jeden k druhému,
záviseli na sobě sto a jedním způsobem,
a tak je bláhové domnívat se,
že uplynulých sto let
a naše materiální nezávislost práskla
nad šnečím tempem biologické evoluce
bičem
a dnes už na sobě navzájem nelpíme
Lpíme, převelice,
a je to tak v pořádku
...
Hlavně proto se snažíme být druhým
užiteční, být pochopeni, ospravedlněni,
když se o nás pokouší pocity viny
Jen ten, kdo už vyzkoušel všechno,
a přesto není schopen se s druhými
propojit v míru a vzájemnosti, se pokusí
vybudovat vnitřní i vnější konstrukce
naprosté nezávislosti, stát se ostrovem,
monolitem,
či si druhé podrobit a držet je
blízko či daleko
v udidle strachu
...
Jaké zkušenosti má dnešní člověk zapsané
ve svém osobním „rodném listu“?
Ve svém záznamu zkušeností s druhými lidmi?
...
Z „moderní“ porodnice už tělíčko dítěte
odnáší první poznání: lidé nechápou
moje potřeby, není jistota, že se mnou máma
(druhý člověk) bude, když ji budu potřebovat,
máma se mně nezastane, ostatní (miminka)
jsou taky zoufalí, a tak dále
Protože i naše mámy se narodily v porodnici,
je pravděpodobné, že ani ony neprošly
po porodu bondingem se svou mámou
a byly posunovány po objektu sem tam, a tak
si s sebou nesou nedůvěry a deprivace
a nejsou schopné hlubokého, nementalizovaného
propojení s námi
K tomu socialismus se všemi jeho tlaky
na nivelizaci společnosti, nedostatek svobody,
frustrace či otupění
...
A pak vztah našich rodičů,
do té či oné míry citově deprivovaných tvorů,
z nichž jeden obvykle vyjadřoval
svou celoživotní frustraci spíš hněvem
a druhý spíš stahováním se a uchopitelněji
prožívaným utrpením
V takovém vztahu, pokud ho pozorujete
z pozice malého dítěte, se mezilidský kontakt
rovná nebezpečí a klidnou pohodu
z něj vyhladovělý saveček čerpat nemůže
...
Všechny tyto filtry jsou jakousi clonou,
která, jako tenká svrchní vrstva,
ovšem hromsky těžká,
leží a dusí naši vrozenou touhu
po druhých lidech
Pak jdeme po ulici a hledíme
na kolem plující tváře, anebo
na tvář partnerovu
se směsicí nedůvěry, strachu, hněvu,
a přitom hladovíme, strádáme, a snažíme se
lidi nepotřebovat a uspokojit se jinak
...
Všechny chronické negativní pocity
vůči lidem, jsou virus
...
Každý z nás si jistě dokáže vzpomenout
na moment, kdy šel po ulici, celý stažený,
a kolemjdoucí mu věnoval zářivý úsměv
Jak v nás v té chvíli všechno povolilo,
ten okamžik skoro nevíry a dojetí
a touha posunout štrůdl proudících lidí
o kousek nazpět, abychom ten pohled
a úsměv mohli oplatit
...
Nečekejme na povzbuzení,
prodírejme se vrstvami svého
falešného chladu, hledejme sebe,
pravou touhu svého srdce, objímejme,
buďme něžní
až za hranice své představivosti
Iveta Havlová
www.ivetahavlova.cz