Oběť nechce vidět, že umí i zranit
Mentalita oběti má v sobě ještě jeden prvek,
o kterém se moc nemluví
Člověk, který v dětství trpěl a je zvyklý
zaměřovat svou pozornost k otázce,
jestli mu někdo právě neubližuje, si často
není schopen uvědomit, že on sám
by mohl vytvářet na někoho tlak a ubližovat
A netuší, že to doopravdy dělá
...
Když mně samotné jednoho dne
partner řekl, že se cítí z mých slov pod tlakem,
prodělala jsem skoro šok
Cítila jsem jen silný odpor
Já? Takový mírumilovný člověk?
Já, takový harmonizátor a obětavec?
Já, že bych někoho dostávala pod tlak?
To není možné! Je to jeho chyba!
Jak slabý „kus“ to musí být, že se u mně,
žínky sužované a obětavé, cítí ohrožen
...
Moje „citlivost“, stejně jako adorovaná citlivost
všech lidí pasujících se do oběti,
byla jen citlivostí ke svému vlastnímu zranění
a maximálně ještě ke zranění lidí,
kteří mě ničím nezraňovali
Byla to přecitlivělost k sobě
a necitelnost k partnerovi, pokud mi
právě „ubližoval“
...
Naše zranění jsou si ale rovna
A ať už je pravda kdekoliv
- chovám se skutečně necitlivě, anebo je partner
příliš zraněný a jeho antény přecitlivělé -
skutečností zůstává pocit druhého
Ano, jsme schopni zraňovat, i když
to třeba ani nechceme
...
Pokud máme ve vztahu neshody,
nikdy to není tak, že on ubližuje mně
a já jemu ne
Vždy se i druhý cítí zraněn, třeba jen tím,
že tvrdíme, že nás zraňuje
Jinak by nevstupoval do hádky
...
Charakterová struktura druhého
- tedy systém jeho psychických opevnění -
někdy neumožňuje, aby dal najevo
své rozjitření „slabým“ způsobem
Neumí říct: „Bolí to, cítím se zraněný/á.“
Nechce svůj stav nazývat ublížením
Trvá na tom, že je oprávněně naštvaný
na vás, že jste něco udělali špatně
Ve skutečnosti je tento člověk bolavý,
pouze vyrůstal v rodině, kde se věci
nenazývaly pravým jménem
...
Vždy předpokládejme, že se druhý
může cítit naším chováním ohrožený,
tlačený, že se může cítit nemilovaný
Nemusí to nutně vypovídat něco
o nás samých (i když může)
Je to hlavně výpověď o hlubinách
dětství partnera, o jeho prožívání,
které tu bylo dávno před námi
Třeba jen latentně, vyčkávaje příchodu
vhodného partnera
Zvíře připravené ke skoku
...
Pozorujme, bez viny a obran,
a ptejme se stále: Jak se cítíš?
Jakým způsobem by ti bylo nejmilejší,
abych se dozvídala o tom,
jak prožíváš náš vztah?
Co znamená tvůj hněv?
Co znamená tvoje mlčení?
Co znamená tvůj rychlý souhlas?
Co cítíš, když rychle nesouhlasíš?
Pomůžeš mi tě lépe poznat?
...
A mluvme o sobě i o vztahu
z reálné hladiny svého prožívání
Kdykoliv se podaří, rozhrňme
kruhy zástupné komunikace, bidly
odstrčme záminky k trucování a hněvu
Mluvme o své nejistotě, o strachu,
pocitech tlaku, o falešné pýše
O tom, že je pro nás druhý zdrojem
stability i ohrožení zároveň, podobně
jako pro nás vždy rodiče byli
zdrojem blaženosti i strachu
...
Přijměme, že toto vše ke vztahu patří
a vždy patřilo
Společně plujme v těch málo poznaných vodách
vlastní psychiky
A když bude mít partner (a kdokoliv) pocit,
že ho stahujeme pod hladinu, že se ho
snažíme utopit, odpusťme si
hysterické záchvaty nebo filosofické debaty
a hoďme mu záchranný kruh
On se topí doopravdy a potřebuje
zachránit, byť možná i jen sám před sebou
Porozuměním, objetím, láskou
Iveta Havlová
www.ivetahavlova.cz