Program: Stala se strašná chyba, která už nepůjde napravit
Většina lidí, kteří v dospělosti
neaktualizovali svůj dětský software
a stále ještě fungují na programech dětství,
se děsí chyby
Něco nedomyslet, nevědět, zapomenout,
neumět, projevit se jako někdo, kdo zapomněl
myslet na druhé… a být přitom přistižen,
odhalen nebo zkritizován, to je pohroma
…
Tím to ale nekončí
Pokud zároveň svědek našeho „selhání“
umí zmáčknout správný knoflík,
kterým se u nás spíná pocit viny,
může se nám v hlavě začít odvíjet
dokonce apokalyptický monolog:
„Stalo se něco strašného,
strašná chyba, která už nepůjde napravit.“
Hrdlo se úží, u srdce píchá, končí svět
…
Ve skutečnosti je to jen autopilot,
paměťová stopa, ve které máme nahránu
reakci našich rodičů na, většinou,
naprosto banální situace
…
Rodič, který byl sám vychován
bytostmi napjatými jak struny,
prostě jen reaguje panicky na jakékoliv
malé nedopatření, chaotický pohyb,
změnu plánu, hlasitější zvuk,
nenaplněné očekávání
…
Podobně rodič, který má velmi nízkou
hladinu energie, propadá při malých
dětských nezdarech přímo zoufalství
Už předtím jel/a nadoraz a teď ještě aby
prala další pračku,
znovu uspávala mladší dítě,
znovu vysvětlovala vysvětlené,
tišila „zbytečnou“ hádku
…
A tak vybuchne a ze dna svého zoufalství
volá: Cos to udělal? To je strašné!
No, tak to je konec! Všechno jsi pokazil!
Co mám teď asi tak dělat? Všechno zbytečný!
Proč? Jak jsi mohl? Už nikdy ti… !
Křičí, hroutí se, vyhrožuje
Odtud, z reakce našich vyčerpaných rodičů,
pramení naše zkraty, panika a sebeobviňování
…
Zdravý rodič
(kterým se naši rodiče většinou, s ohledem
na své vlastní dětství, neměli šanci stát)
není stíhán tolika
zkraty, panikami, vnitřními konflikty,
nefunkčními programy, které obírají
o životní energii
Umí o sebe pečovat, regulovat své emoce,
umí s klidem přijímat malé nezdary a jednat
k jejich nápravě, nemá instalován
program sebebičování (a tím i bičování)
…
A tak se dokáže při malých i větších nezdarech
zhluboka nadechnout a vydechnout,
zastavit se a klidně popsat dítěti
- které je většinou samo dezorientované -
co se stalo a jaké to má důsledky
Dokáže se i vcítit do dítěte a pomoci mu
se zorientovat i vnitřně, to znamená
pomoci mu uvědomit si, že nezamýšlelo
nic zlého, že bylo jen spontánní a třeba
nemělo nějakou zkušenost, kterou právě teď
udělalo
…
Občas se stane, že dítě něco vyvede naschvál
Úlohou rodiče je pak pomoci dítěti vytrasovat,
jak to puzení vzniklo, kde dítě cítí, že se mu
děje křivda a cítí puzení, svým dětským způsobem,
zjednat rovnováhu
…
Ale to hlavní je, že vědomý rodič
NABÍZÍ ŘEŠENÍ
Dává dítěti možnost situaci napravit
a zachovat či obnovit si důstojnost
A mluví přitom o svých potřebách,
nenálepkuje dítě:
„Probudil jsi miminko brášku. Nechtěl jsi to udělat.
Když se dobře bavíš, občas zapomeneš, že spí.
To je normální, to se stane každému.
Já jsem teď unavená a potřebuju se najíst.
Moc mi pomůže, když si s ním teď budeš
hrát, než se najím… Když se ti něco nepovede,
umíš to napravit. A když se něco nepovede mně,
napravím to zase já.
V naší rodině si pomáháme a má se rádi.“
..
Kéž se nám stále více daří zvědomovat
staré toxické programy a uvědomovat si,
že jsme dobří lidé, kteří občas nemají energii,
něco nevědí, nedomyslí nebo neúmyslně způsobí,
ale že jsme přitom plní dobré vůle anebo
jen nevíme, jak jinak zjednat rovnováhu
A buďme sami sobě dobrým rodičem
Hledejme pro sebe pravdivá vysvětlení i obhajoby
a cesty, jak se důstojně a s láskou učit,
co ještě neumíme
Iveta Havlová
www.ivetahavlova.cz