Naučená bezmoc II. aneb vidíme nebezpečí, kde není
Telepatická a spontánní shoda vůlí dvou lidí
neexistuje
Kontakt s druhým přináší tření
Čím blíž se přiblížíme, tím více třecích ploch
To je zákon, který nelze ze života vymazat
...
Pokud měli naši rodiče málo kapacity
ke zpracování vlastního podráždění,
pak máme horší startovní podmínky
pro vytvoření jakéhokoliv vztahu
Blízkost přináší tření, a tak nejen vztah
s partnerem, ale i vztah se zvířetem
či manipulace s předměty
jsou pak nad naše psychické možnosti
Čím více vlastní „vůle“
daný člověk, svéhlavé zvíře či věc projevují,
tím hůře
...
Co je tou druhou vůlí, která nás tak dráždí?
Vše, co se protiví našemu
momentálnímu záměru
Můžu třeba chtít, aby mi partner pomohl
uvařit oběd, ale nesmí překročit hranice
mého osobního prostoru, například:
- nesmí mi vstoupit do cesty, když
se otáčím od sporáku, že si ošplouchnu ruce
- nesmí mi ani slovem radit
- nesmí mě honit, ani zdržovat
- nesmí mi sáhnout do procesu, který
si chci udělat celý sama a naopak musí
přiložit ruku k dílu tam, kde mě to
tolik nebaví
- měl by se tvářit příjemně, mlčet, když se
potřebuju soustředit a nemlčet ve chvíli,
kdy mě začíná znervózňovat jeho mlčení
...
Toto není humorná nadsázka
Naše přání a požadavky se mění doslova
z vteřiny na vteřinu, tak jak se přelévají
vnitřní proudy v nás
Jednu chvíli převáží touha po pospolitosti,
hned nato je drobně podrážděna
touha po samostatnosti, autonomii
A tak pořád dokola
...
To, co většinou spojuje všechny lidi, kteří
vyrostli v prostředí, kde se neumělo
klíčovat, co se v lidech děje, je NAUČENÁ BEZMOC
Rodič (blízký člověk) nechápe či se nezajímá
o to, co chci, a převálcuje mě
To je jistota, myslíme si, už od dětství
A podle toho to pak ve vztazích vypadá
...
Jakmile se jen náznakem ukáže, že
já a partner (já a šéf, já a kamarádka)
máme na něco rozdílný pohled, objeví se
kdesi uvnitř nás velký výstražný nápis:
NEBEZPEČÍ
a to v těch nejbanálnějších věcech
...
Můžeme třeba diskutovat o tom, kam jet
na dovolenou, jakou barvou vymalovat kuchyni,
jaké koření dát na rybu, kam jít na oběd...
a najednou je tu tíživá atmosféra či dokonce
konflikt jako hrom
...
Je to proto, že jeden či oba v dané chvíli
pocítí svou dávnou dětskou bezmoc
Můžu jen nadhodit: „Co takhle udělat
ty brambory na loupačku?“
Je to jen nápad, spíš jen má snaha zapojit se,
ale druhý ve vteřině absolvuje
jízdu po tobogánu panických myšlenek:
„No, jistě, to jsem si mohl myslet, na mně vůbec
nezáleží, zase je to podle druhých.“
A podle své povahy se buď stáhne
a v nitru celý vyprahne
Anebo začne vyklízet prostor: „Já tu taky
vůbec nemusím bejt, není tu pro mně místo.“
Anebo začne bojovat
...
Přitom to jediné, co potřebujeme, je
poznat sami sebe, co nejvíce ze svých programů
Vědět, že když začínám uvnitř vysychat,
stahuju se, nadávám na druhého, lituju se...
jsem se prostě jen propadl do dětské bezmoci
A říct druhému:
„Podívej, máš nevděčnou roli.
Já se teprve na tom, co mi na „tobě“ vadí,
učím, na co jsem přecitlivělý, ve kterých
chvílích se cítím bezmocně a co vlastně chci.
Skoro nikdy to nevím předem.
Kdykoliv jsi aktivní nebo pasivní,
kdykoliv něco říkáš nebo když mlčíš,
dokonce kdykoliv děláš nebo říkáš něco,
co se mi v minulosti líbilo, to může být
v dané chvíli špatně
a já můžu cítit silnou nechuť.
Jsou to takové vlnky uvnitř mě a ještě to
neovládám. Není to o tobě...
... Chci se učit, jak si víc vyhovět.
Chci se učit, jak už o trochu dřív vědět,
co bych potřeboval a říct si o to, a nebát se,
že je to moc troufalé, že si něco diktuju.
Chci se učit být transparentní a
říkat nahlas a v klidu, co se ve mně děje....
... Chci jasně vidět, co se mnou dělá moje
naučená bezmoc a nepřekládat si ji tak,
že ty máš nějaké špatné vlastnosti.
Nejsem bezmocný, jsem dospělý a
věřím, že se spolu vždy můžeme domluvit.
Věřím, že když se nám to nedaří,
je to proto, že se v té chvíli jeden nebo oba
propadneme do dětské bezmoci
a nevidíme realitu a možnosti, které máme...
... Dejme si spoustu času na učení.
Nezoufejme, když se věci nedaří,
berme jako malý zázrak,
když se nám občas podaří nebýt jako děti...
... Mám tě rád a travička pro mně není
nikde zelenější. Svoji psychiku a nálady
si beru všude s sebou. Pokud se mi nepodaří
být otevřený a vyrovnaný v kontaktu s tebou,
pak to prostě neumím.
Děkuji ti, že jsi u mého procesu růstu
a i já ti chci stát po boku
v tom tvém.“
Iveta Havlová
www.ivetahavlova.cz
Rozpis kurzů a workshopů na podzim najdete na www.ivetahavlova.cz.