top of page

Přebírání viny za pocity druhých

Je to jen vzorec, virus, chyba v programu

Pokud jsme měli maminku (a tatínka), kteří

dokázali přebírat zodpovědnost za svou případnou

nízkou kapacitu pro zvládání stresu a za své

každodenní, menší i větší, retraumatizace

(něco spadne, nabíráme zpoždění, dítě nepřijímá

s radostí máminu blízkost, dítě mámu přetěžuje…),

program „Já můžu za tvé pocity.“ nevznikne

Pokud je máma citlivá a reguluje svou kapacitu

pro zvládání života, umí si fázovat úkoly,

signalizovat dopředu, co se bude dít, aby se dítě

mohlo připravit, signalizovat, že ona sama

jde s energií dolů a co by jí pomohlo,

interpretovat situace, kdy se něco nepodaří

transparentně rozebráním kroků, které k tomu vedly,

pokud přebírá zodpovědnost (nikoliv vinu) za svou část

a společně s dítětem přemýšlí, jak vše příště

zvládnout zase o kousek líp,

program „Můžu za všechno, jsem špatný.“

nevznikne

Emočně a mentálně zralá máma

se „tvaruje“ podle dítěte

Přizpůsobuje své tempo, své potřeby, svůj jazyk

potřebám a stupni vyspělosti dítěte

Jak dítě roste, zvětšuje se jeho kapacita

chápat, že i máma něco potřebuje

Pokud byla jeho výchova citlivá, ví zároveň,

že nemůže potřeby telepatovat

Ví, že máma musí říct, co potřebuje a pomoci

vytvořit podmínky pro naplnění svých potřeb

A konečně ví, že ono stejně v daném případě

nemusí být schopno vyhovět

a že ostré emoční reakce a odsudky

jsou vždy problémem jejich autora

Pokud výchova citlivá nebyla,

naučí se dítě od malička tvarovat podle rodiče

Rodič je třeba netransparentní, nedokáže

komunikovat jasně a včas své potřeby,

nedokáže sledovat křivku své energie,

nedokáže se nepřetěžovat,

od dětství má sklon cítit se odmítnutý

a podobně,

nu a dítě je postaveno do situace, kdy se snaží,

alespoň jakž takž

dotvarovat situaci, zaplnit díry

vzniklé nekompetencemi rodiče

Takže se naučí podle nuancí výrazu v obličeji rodiče

něco dělat nebo nedělat, nějak se tvářit

nebo se radši tvářit nijak a nedráždit

A hlavně se naučí, že pokud si ho někdo vybere

za terč své nelibosti a důvod své frustrace,

je nejlepší tuto roli přijmout

a dávat najevo zahanbení a vinu

Říká se tomu Mezery v rolích

Pokud rodiče nemají kapacitu a mentální mapy

pro vlastnění svých nepříjemných pocitů,

musí je pro ně začít vlastnit jejich děti

Časem se na tento program mohou nabalit

teenagerské vrstvičky odporu, takže

v dospělosti můžete v situaci, kdy vás někdo obviní

cítit onen bezejmený děs, že se na vás druhý zlobí

jen chvíli

Jen moment pak pobýt v řezavé zóně

zahanbení a studu

a pak se rychle přesunout do zběsilého odporu,

odmítání a hněvu

Ten je tak prudký právě proto, že se pod ním

nepěkně černají právě ony pavučiny

do hloubky zažraného studu a viny

A tak dospějeme do stavu, ve kterém

vlastně žili naši rodiče

a pravděpodobněji už několik generací

naší rodiny

Když začnete uzdravovat programy

vzniklé kdysi mezerami v rolích,

objeví se nové pocity a myšlenky

A zajímavé možnosti růstu pro vaše vztahy

Už víte, že nemůžete za pocity druhého

a zároveň důvěřujete jeho schopnosti

převzít zodpovědnost za své emoce, zvládnout to

A víte, že vy sami, zbaveni viny,

ho v tomto zrání můžete podpořit

Taky už víte, že i druzí se mohou

v jednotlivé situaci „vytvarovat“ podle vás,

když budete transparentní a přátelsky požádáte

Budete vědět, že v okamžiku konfliktu

taky něco cítíte, něco chcete, potřebujete

„I během konfliktu existuju. Já a moje potřeby

nezmizí, jsou tu. I na mně záleží. Já jsem taky důležitý.“

A budete se ochotní bavit

o pocitech a potřebách druhého

Ne o vině, ne o nálepkách,

jen o pocitech a potřebách

Časem v tom budete tak dobří,

že to naučíte i všechny kolem sebe

Zmizí bolesti břicha, migrény,

tiché i italské domácnosti

Budete spolu žít v klidu a důvěře

A když někdy jeden z vás "ujede",

jen se zastavíte a řeknete:

"Vidím, že ti není dobře. Dejme si čas

pochopit, co potřebuješ."

Iveta Havlová

www.ivetahavlova.cz

Štítky:

Archiv
Sledujte Ivetu
  • YouTube
  • Facebook App Icon
  • Instagram
  • LinkedIn
  • SoundCloud
bottom of page