Domácí měření stresu a návod na jeho snížení

22/03/2020

Milí přátelé, ráda bych sdílela jeden tip, který mně samotné velmi pomáhá udržet svou nervovou soustavu v klidu. Přestože možná racionálně mnozí z nás nejsou dnešní situací vystrašení, zvážili si všechny dostupné informace, nakoupili o něco víc potravin než obvykle a žijí dál, pozměněný, ale normální život, může se dokonce i takovým lidem stát, že je jejich tělo v nerovnováze a psychika, třeba i podvědomě, neklidná. Příčinou je způsob, jakým funguje náš mozek. Běží NA SYSTÉMU mnoha a mnoha ASOCIACÍ. Stačí, aby se situace, kterou aktuálně prožíváme, jen malinko podobala něčemu nepříjemnému z minula, a celá naše fyzická i psychická stránka zareaguje.

 

Mnozí z nás v minulosti, třeba i velice dávné, zažili například nepříjemnou nemoc a s ní spojený pocit bezmoci, třeba i zoufání. Jiní mají v těle uloženu vzpomínku na ohrožující omezení pohybu. Mně se například v prvních dnech zase aktivovala vzpomínka na vyprávění mého dědečka o světové válce. Někdo jiný má zase nízko práh pro unesení pocitu nejistoty. Ještě dalšímu člověku se třeba při pomyslném „vzestupu moci“ vlády aktivuje nenávistná paměťová stopa k otci.

 

Nic z toho dokonce ani nemusíme zaznamenat naší racionální myslí, tělo však všechno ví. Zareaguje autopilotem a přesune se do režimu biologické obranné reakce. Podle toho, jakou reakci máme v těle od dětství nastavenou, je to buď ono staré známé ZAMRZNUTÍ (apatie či otupení spojené se stagnací, celkovým zatuhnutím či zhroucení, nízký tlak) anebo vysoký vířivý neklid ÚTĚKU (panika, rozvibrování, nemožnost se soustředit, bolesti či zatuhnutí různě po těle) anebo ÚTOKU (stav jakoby před výbuchem, natlakování, hněv, vysoký tlak).

 

Pokud tyto stavy prožíváme nevědomě a nekorigujeme je, oslabují postupně nebo i skokově naši imunitu.

 

A teď ten tip. Já už rok používám APLIKACI V MOBILU na měření variability srdečního tepu. Jmenuje se Welltory a je možné si ji stáhnout i ve verzi zdarma. Určitě bude existovat aplikací mnohem víc (vím třeba o sportovních hodinkách Garmin), já se ale v oblasti aplikací neorientuji, tuhle mi doporučila kamarádka. Pouhým dotekem na čidle Vám mobil do minuty či dvou spočítá, mimo jiné, množství disponibilní životní energie a hladinu stresu. To je ale teprve začátek. Hlavní práci musíte udělat Vy.

 

Já používám měření k tomu, abych lépe poznávala své tělo, abych dokázala procítit a postupně zesilovat vnímání tělesných signálů, které jsem se léty naučila nevnímat. Někdy se třeba měřím, mám pocit, že jsem úplně v klidu a hle (!) energie na 45% už dopoledne a hladina stresu přes 70%. A tak všeho nechám a zaměřím se na to, co je v těle… a už to cítím: ramena v tenzi, svaly po straně krku, tlak, který jde zezadu až do středu hlavy a dolů po pravé straně až k lopatce (kdysi dávno zastavený obranný impulz bránit se pravou rukou, z času na čas se u mě zatuhnutí vrací).

 

Není potřeba začít se hned soustředit na pozitivní myšlenky nebo hledat příčinu stresu. Jak jsem napsala v úvodu článku – mnohdy nám akutní nebezpečí nehrozí a zdrojový zážitek z dětství (třeba pobyt pod poklopem v inkubátoru) si nepamatujeme. A tak se stačí zaměřit na tělo. Hluboký a MĚKKÝ nádech nosem, chviličku a měkkce zadržet dech a jemný, dlouhý výdech pusou. Žádné silové vyrážení vzduchu, pěkně polehoučku - rychlé intenzivní dýchání si tělo spojuje s nebezpečím a přípravou na útok nebo útěk… Pak se zaměřit na rovné držení těla, třeba i s oporou, zase ať je všechno měkké. Žádné věšení hlavy, ta ať je taky hezky zpříma - předkloněná hlava může evokovat opravdu věšení hlavy, rolování se do bezmocného klubíčka nebo okamžiky studu a beznaděje. Uvolněné, vzpřímené, pružné tělo naší psychice signalizuje, že nejsme v nebezpečí (nebezpečí se pojí se zatuhnutím nebo zhroucením). A měkký, pružný krok, u kterého není zatuhlá páteř. A nakonec můžete přidat i nějakou tu pěknou, veselou nebo naděje plnou myšlenku…

A za pár minut se změříte znovu a disponibilní energie bude třeba na 90% a stres na 30%. Opravdu. A tam je udržujte. Vaše imunita poroste.

 

Je samozřejmě mnoho dalších cest, jak snižovat hladinu svého stresu. Toto je návod, jak se naučit vnímat škodlivé energetické vzorce, které by jinak v našem těle měly pré, jak v minutce měnit produkci své vnitřní chemické továrničky a zprůchodňovat svalové krunýře. Tak abychom neměli po celý den stres na vysokých hodnotách a nepálili zbůhdarma své životní palivo, které potřebujeme pro udržení zdraví.

 

Mějte klidný den a hlídejte si měkká ramena 😊

 

Iveta

 

www.ivetahavlova.cz

Sdílet na Facebook
Sdílet na LinkedIn
Please reload

Výjiměčně dobré čtení

Včera se mě zeptal kamarád,

jak se pozná (psychicky) zdravý člověk

Tady je pár rysů,

které já osobně považuji za významné

...

Takový člověk

dělá věci, které...

Psychicky zdravý člověk

26/03/2017

1/1
Please reload

Nejnovější články