top of page

Co dělat, když jsme v těchto dnech zahlcení a chybí nám motivace

Dobré ráno, dostávají se ke mně v těchto dnech různé informace. Lidé mi například píšou, že mají v souvislosti s událostmi posledních dnů víc motivace a lepší soustředění na věci, které jsou důležité. Dostávám ale i zprávy o zahlcení a poklesu energie a motivace. Tady jsou dvě z možných příčin (jsou to ty banálnější, podvědomým panickým reakcím a bezmoci se dnes věnovat nebudu).

Není to raketová věta. Jsou před námi DNY BEZ ZABĚHANÉHO ŘÁDU, což našemu nervovému systému připomíná některé nestrukturované chvíle z raného dětství, kdy nám chyběla přítomnost a vedení rodičů.

Zároveň mnoho z nás dostávalo v dětství ÚKOLY, NA KTERÉ JSME NEBYLI ZRALÍ a ke kterým jsme nedostali dobrý návod a zaučovací lekce. Popřípadě jsme byli v průběhu jednoho úkolu vyrušeni zlostným výlevem rodiče, třeba proto, že jsme něco drobně ukápli, rozsypali, něco spadlo. Anebo měl prostě jen rodič nervy na pochodu a uprostřed práce nás impulzivně převelel jinam, kde podle jeho názoru něco hořelo, kde jsme něco „trestuhodně“ zanedbali…Když je potom před námi několik úkolů, zvlášť nových nebo dlouho odkládaných, na které si teď chceme při příležitosti nouzového stavu udělat čas, můžeme se opět dostat do onoho starého stavu zahlcenosti nebo i ochromení.

Řešení je jednoduché a všichni ho známe, tak jen pro připomenutí.

ŘÁD

Udělejte si s rodinou týdenní plán. Ne tuhý befel, ale pružnou pomůcku. Myslím si, že může být fajn dodržovat podobný režim, jako když děti chodí do školy – chodí se spát brzy, vstává se normálně (samozřejmě si můžeme dát po obědě šlofíčka 😊 ), večerní filmy jen v pátek a sobotu.

NA VELKÝ PAPÍR napíšeme, kdo který den chystá snídaně (máma, táta, děti – popřípadě společně), kdo se kdy s menšími dětmi učí, kdo kdy bude chodit s pejskama ven, čas, kdy budeme spolu něco dělat – například co nového se chceme naučit nebo spolu udělat (děti třeba uvařit nebo upéct nějaké jimi vybrané jídlo z kuchařky nebo vyrobit pomazánku, zasít do misek a různých bláznivých nádobek bylinky, nažehlit si zábavnou záplatu na kalhoty, naučit se cizojazyčný text oblíbené písničky, vyrobit scénář zábavné scénky, kterou si vymyslíte, rozdat role, nahrát a poslat spřáteleným sousedům, nakreslit si stolní hru, vyrobit si domácí pexeso, nazpívat na mobil nově naučenou píseň – třeba Let it Be od Beatles a poslat babičce). Pak taky kdy a jak budeme cvičit nebo mít nějaký pohyb a jaký… Důležité je tvořit plán spolu, pak jeden podporujeme druhého při realizaci, těšíme se, připomínáme. A samozřejmě, když máme další nápady, tak průběžně dopisujeme.

NOVÉ NEBO NÁROČNÉ ÚKOLY

Jednou z příčin zahlcení a poklesu motivace je příliš dlouhý řetězec neujasněných úkolů. To nám pak připomíná onu situaci z dětství, kdy jsme nevěděli, jak úkol provést nebo neměli dost podpory, klidu, času. Pak stačí, když nevíte přesně, kde máte nějakou věc, kterou zrovna potřebujete nebo nemáte úplně ujasněný jeden krok celého postupu a všechno se zastaví.

Takže je fajn si klasicky SEPSAT SI VŠECHNY, OPRAVDU VŠECHNY, KROKY, tak jak půjdou po sobě a ujasnit si předem všechny nejasnosti. Například ono sázení bylinek:

Přečíst si na internetu, co potřebuji a kde se to dá sehnat, ujasnit si, kde to chci koupit, případně přinést skladovaná semena a zeminu z komory, garáže, kůlny, přečíst si, jak se sejí, připravit si igelit nebo noviny, pokud budu sít doma, připravit si rukavice, pokud se nechci ušpinit, zahradnické nebo gumové na mytí nádobí, připravit si nádoby nebo záhon…

Prostě všechno sepsat, pak utřídit pořadí kroků, sehnat vše, co potřebuji … Důležité je uvědomit si, že každý z kroků je projekt sám o sobě a umožnit si plně se nejdřív věnovat studiu, výběru obchodu, projektem může být dokonce hledání semen v komoře…

NEUPÍNEJTE SE NA NĚKTEROU FÁZI PROJEKTU. Třeba, že vás bude bavit až samotné sázení nebo jak bude fajn, až si dáte truhlík na parapet… Podprojekt „Napuštění konvičky vodou k budoucímu zalití zasazených bylinek“ je stejně důležitý, jako všechny ostatní fáze. Nic z procesu není otravné zdržování, všechno má stejnou hodnotu. Ať je celý proces prodchnut atmosférou čajového obřadu. 😊 Pokud tvoříte společně, s partnerem, kamarády nebo dětmi, sepište kroky společně a rozdělte si je… A výsledek ať je nejen užitečný, ale i krásný nebo zábavný. Květináčky můžete pokreslit nebo polepit, dá se sázet i do staré, ustřihnuté, dětské holínky…

Užijme si tyto dny

Iveta

Iveta Havlová

www.ivetahavlova.cz

Štítky:

Archiv
Sledujte Ivetu
  • YouTube
  • Facebook App Icon
  • Instagram
  • LinkedIn
  • SoundCloud
bottom of page